Reclame of informatie?

Naar aanleiding van mijn zorg over de invloed van kunstvoedingsfabrikanten in voorlichting aan professionals kreeg ik de vraag hoe erg het nou eigenlijk is, dat kunstvoedingsfabrikanten zo veel ruimte krijgen. Het maakt toch niet uit of baby’s merk A of merk B krijgen?

Nee, als dat het enige was zou er niets aan de hand zijn. Maar de échte concurrent van kunstvoedingsfabrikanten is borstvoeding. En die marketingcampagnes gaan subtiel.

Een voorbeeld is de volgende redenatie, gehoord tijdens een lezing:

  1. De samenstelling van borstvoeding is wereldwijd heel stabiel, er zijn weinig verschillen. Klopt
  2. Het is de gouden standaard. Klopt
  3. Alleen het gehalte DHA vetzuren verschilt fors afhankelijk van het dieet dat de moeder eet. Klopt, dit kan regionaal verschillen.
  4. Dan kun je je afvragen of die Gouden Standaard wel klopt. Op basis van één aspect stel je je hele standaard ter discussie?
  5. Moeders moeten dus heel goed zorgen dat ze voldoende DHA binnenkrijgen als ze borstvoeding geven want anders krijgen de hersenen van het kind te weinig van deze essentiële vetzuren. Gezonde voeding is natuurlijk nuttig. MAAR tot een paar jaar geleden zat er in kunstvoeding helemáál geen DHA. Hebben al die kinderen die tot voor kort kunstvoeding kregen dan nu dus ernstige tekorten in hun hersenontwikkeling? Dan zouden kunstvoedingsfabrikanten de ene claim na de andere kunnen verwachten van ouders. Want ook toen werd gezegd dat het ging om ‘volledige’ zuigelingenvoeding.
  6. In onze kunstvoeding zit ruim voldoende DHA. Dat kan, maar is het ook goed opneembaar? Het DHA in moedermelk is gehumaniseerd. Vergelijkbaar met ijzer: in moedermelk zit niet heel veel ijzer, maar dankzij lactoferrine in de melk is dat wel heel goed opneembaar. In kunstvoeding moet wel heel veel ijzer zitten omdat het door de baby maar mondjesmaat kan worden opgenomen.

Al met al lijkt het een logische redenatie, maar wordt intussen de situatie kromgedraaid. Kunstvoeding komt in een gunstig daglicht te staan. Onterecht. Maar je moet heel goed opletten om het te horen.

Meer weten? Kijk eens naar deze poster. Dan zie je hoeveel meer er in borstvoeding zit. Moedermelk versus kunstvoeding

Algemeen Permalink

2 reacties op "Reclame of informatie?"

Laat een reactie achter

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *