Borstvoeding, een gratis mindfulnesstraining

Borstvoeding geven kost tijd. Meerdere keren per dag ben je als moeder verplicht om te gaan zitten met je kind en te wachten tot het klaar is met drinken.
Een nadeel? Of juist enorme winst? Want geef toe: is het echt zo naar om op de bank te zitten met je kind? En het enige dat je kind van je vraagt is dat je er bent. Jij. Als mens. Meer niet. Met je aandacht.
En dat is een vorm van mindfulness. Mindfulness is niets meer of minder dan een of meerdere keren per dag stilstaan bij het moment. Even niet multi-tasken. Even niet piekeren. Even niet plannen voor straks.
Dat blijkt grote effecten te hebben. Minder stress, minder slaapklachten, het helpt bij lichte vormen van depressie. En er zijn dan ook meer en meer mindfulness trainingen. Van 8 weken, 1 x per week, met huiswerk. En dat huiswerk bestaat uit een of meerdere keren per dag stilstaan bij waar je bent. Zo’n cursus kost geld, maar het effect is zo groot dat veel zorgverzekeraars het inmiddels vergoeden.
Je baby bied je een gratis intensieve mindfulness training. Met de zachtste, leukste, liefste en duidelijkste leraar die je je voor kunt stellen: je baby zelf.
Want als je tijdens de voeding er écht voor gaat zitten zul je merken dat er iets bijzonders gebeurt. Je baby drinkt waarschijnlijk rustiger. En zodra je afgeleid bent of gespannen zit te denken aan wat je straks moet doen zal je kind reageren door je aandacht te trekken. Variërend van andere geluidjes maken tot met handjes bewegen of loslaten. En het enige dat je dan vaak hoeft te doen is je aandacht terugbrengen bij je kind.
Zonder stress. Heel licht. Gewoon denken ‘oh ja, ik was je aan het voeden en ik was even afgeleid. Wat ben je toch leuk’. Breng je aandacht naar je rug, je voeten. Zit je nog lekker? Nee? Ga voorzichtig verzitten. Waar zit je adem? Hoog? Focus op dat zachte lijfje tegen je buik en haal even diep adem. En je hebt hulp: oxytocine. Het hormoon waardoor melk gaat stromen helpt je ook ontspannen. Mooi meegenomen.
Op deze manier voeden kost net zo veel tijd als gespannen zitten. Het is alleen veel leuker, en je hebt er veel meer aan. Je leert genieten van het moment zelf. Een heuse mindfulness training.
En voelt je partner zich buitengesloten? Vraag hem of haar om ernaast te komen zitten. Te kijken naar het ritme van de ademhaling van je kind, de slokken te volgen, en de handjes te bewonderen. Dan hebben jullie samen een moment om éven te ontspannen, éven niet druk druk druk door te hollen naar het volgende wat jullie moeten doen.
Makkelijk? Nee. Mediteren is simpel maar bij vlagen oh zo moeilijk. De moeite waard? Zeker.
Probeer het. Daar heb je de rest van de dag plezier van. En volgens mindfulnesstrainers zelfs de rest van je leven.

Algemeen, Borstvoeding Permalink

Laat een reactie achter

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *